Time flies while being a tourist- Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joey Stam - WaarBenJij.nu Time flies while being a tourist- Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Joey Stam - WaarBenJij.nu

Time flies while being a tourist- Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Joey

20 Augustus 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Ni hao allemaal!! Hoogste tijd dat ik jullie een update geef over hoe het hier eraan toe gaat. Laat ik beginnen bij het begin (WARNING: lang verhaal).

Zondag op schiphol. Zoals ik zondag in mijn statusupdate zette: ik heb gejankt bij het afscheid. Jammer genoeg niet zo'n beetje ook. Het vliegen zelf ging zoals het hoort. Geen vertragingen, soepele overstap, geen koffer die is kwijtgeraakt. Ik had zelfs het geluk dat ik van Amsterdam naar Moskou van stoel mocht wisselen naar een long legs-seat. Moskou - Hong Kong was een ietwat krapper en minder comfortabel verhaal, maar gelukkig nog steeds prima te doen (zolang de Chinees voor mij zn stoel niet naar achteren gooide).

Het gekke alleen van het vliegen, en dan als je tegen de tijd in vliegt, is dat het heel kort donker is. En dat het hele vliegtuig ligt te slapen en jijzelf nog lang niet moe bent. Niet zo gek ook eigenlijk, want toen het in Nederland nog 21:00 uur was, was ik nog klaarwakker, maar voor die Chineesjes was het 03:00 en lagen ze dus allemaal in coma. Inclusief een opa die met zijn mond wagenwijd open lag te slapen.

De maandag was dus zo aangebroken. Zodra het vliegtuig begon met dalen, was er alleen maar water te zien. Tot plots er wat eilandjes opdoemde in het water. Niet lang daarna was een hele stoet bootjes te zien die richting Hong Kong vaarden. Het leek wel alsof er een oorlogsvloot onderweg was, zoveel boten. Na een redelijk soepele landing, een nog soepelere paspoortcontrole, en binnen één minuut na de paspoortcontrole mijn koffer al te hebben, was het tijd om Hong Kong in te gaan met de metro.

Het metrosysteem hier is best handig. Een soort OV-chipkaart waar je geld op kan zetten, je check in, reist, checkt uit na je reis en je ziet hoeveel Hong Kong dollar er is afgeschreven. Het grootste probleem van de metro was dat ik moeite had de perrons te vinden. Gelukkig was er een hele aardige meneer, die zag dat ik aan het kloten was en de weg niet kon vinden. Hij heeft mij dan ook twee overstappen op sleeptouw genomen en mij heeft uitgelegd hoe ik een kaartje moet kopen voor de metro.

Nadat ik de metro had overleefd moest ik het volgende avontuur alweer in: het zoeken van mijn hotel. Nu is dit normaal gesproken niet zo'n probleem. Een hotel is vaak een vrij groot gebouw die je heel snel vanaf een afstandje ziet. Het probleem is alleen hier dat alle (ja alle) gebouwen hier belachelijk groot zijn, dus valt je hotel niet zo op. Dus wat heeft het hotel voor iets slims gedaan; panda's op de muur geschilderd (het hotel heet het Panda hotel). Nadat ik dit gevonden had, mij een ongeluk zweette (33 graden met een luchtvochtigheid waar je eng van wordt) en ongeveer een uur in de metro gezeten te hebben, me snel ingecheckt, uurtje gewacht, en naar mijn hotelkamer gegaan om een jetlag bij te slapen.

Na wat leek een kwartier, werd er aan mijn deur gebeld (ja, de hotelkamers hier hebben een deurbel). Ik kijken, staan twee studiegenoten vanuit Nederland voor mijn deur die ook in Hangzhou gaan studeren. Zij vonden namelijk dat 3 uurtjes slaap wel voldoende was. Na gezellig met de twee dames gegeten te hebben, ben ik nog even de omgeving verkennen. En wat bleek: Er is gewoon een 4 verdieping grote winkelcentrum ONDER mijn hotel. En ze hebben van alles: een complete supermarkt, kleding, KFC (halleluja), andere restaurantjes, speelgoed, koffers, you name it (zie de foto's). Na hier even rondgelopen te hebben besloot ik maar dat ik mijn eerste dag ging afsluiten met goed slapen.

Dinsdag: Eindelijk de stad zelf in. Na een metrokaartje voor 220 HKdollar gekocht te hebben (omgerekend 22 euro, mag ik 3 dagen onbeperkt met het openbaar vervoer door heel Hong Kong) ben ik naar het stadscentrum gegaan. Als je daar dan uit de metro komt, BAM! alleen maar grote gebouwen om je heen. Dat geeft je dan toch echt het gevoel dat je aan de andere kant van de stad bent. Na één van de Lonely Planet zijn tips opgevolgd te hebben, ben ik wat gaan rondlopen en rondkijken. Zo ben ik onder andere langs heel veel bankgebouwen gelopen, een aantal stadsparken doorgeweest, en langs de Victoria Harbour gelopen. Omdat het een beetje begon te regenen heb ik nog even door een winkelcentrum gelopen (Chan, dat winkelcentrum is echt een walhalla voor je. Alleen maar merken. Ben er nog eentje voor je tegengekomen, zie de foto's). Net toen ik weer naar buiten wilde begon het kei-, maar dan ook keihard te regenen, dus ben ik maar even de metro ingevlucht. Zodra het weer droog was ben ik nog langs de Man Mo Tempel geweest; een oude tempel waar de wierook je ogen te veel worden (de Buddha beeldjes ook trouwens) (zie foto's). Toen het 5 uur was vond ik het wel weer welletjes en ben ik terug naar het hotel gegaan. Nog even met de dames gegeten als afscheid (zij hadden een ander programma) en nog wat geskyped met mijn ouders en Paul.

Vandaag/woensdag: De dames zijn vandaag verder gegaan China in en ik zie ze zondag weer als ik ook doorreis naar Hangzhou, dus vanaf nu sta ik er echt alleen voor. Na eerst verschrikkelijk lang uitgeslapen te hebben, ben ik met de metro naar Tung Chung gegaan. Vanaf daar gaat er een kabelbaan naar Ngong Ping, een dorpje in de bergen waar de grootste Buddha beeld in de open lucht ter wereld zit. De tocht met de kabelbaan alleen al was geweldig, ik had namelijk een kabine waarbij de vloer van glas was, dus je kon ook onder je kijken. Ik zat in de kabine met een Indiërs en de vrouw van het gezin zat niet helemaal gemakkelijk, wat best komisch was (ze kwamen uit Engeland, dus ik kon ze gewoon verstaan). Het dorpje zelf stelt eigenlijk weinig voor, maar de Buddha des te meer. Het is echt een gigantisch bronzen beeld, die zit op een tempel bovenop een berg. Het schijnt zelfs dat je het beeld op een heldere dag vanaf Macau kan zien (Macau is, net als Hong Kong, een oude kolonie geweest - van Portugal - en is weer teruggegeven aan de Chinezen en is net als Hong Kong een speciaal administratief gebied: je hebt er als Europeaan geen visum voor nodig om binnen te komen).

Na voldoende foto's genomen te hebben van het Buddha beeld, de omgeving en het uitzicht, besloot ik na een Chinese lunch (dumplings met noodles in soep) weer terug te gaan naar het metro station. Helaas heeft het de hele dag geregend, waardoor alles zeikwaternat was, en het was alweer half 5 tegen de tijd dat ik in de metro zat, dus heb ik vandaag niet veel meer kunnen doen. Net nog wat gegeten (geroosterde eend met rijst) en vandaag maar weer vroeg slapen.

Wat er verder nog op het programma staat: tempel met de 10.000 monniksbeelden (voor de Wie Is De Mol?-liefhebbers, daar is een opdracht van afgelopen seizoen opgenomen), Victoria's peak (waar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad), Star Boulevard, een laser lichtshow van de skyline van de stad (ook een opdracht in WIDM) en nog een bezoekje aan Macau. Als het morgen hier weer slecht weer is, ga ik (op mijn verjaardag) naar Macau, en als het zonnetje morgen wel schijnt, ga ik eerst met gierende banden naar the Peak voor die foto. Genoeg te doen nog dus, in nog maar 3 dagen tijd. Time flies....

Xièxiè voor het lezen en zàijiàn, tot de volgende keer!!! Groeten uit Hong Kong

  • 20 Augustus 2014 - 15:25

    Paul Keijzer:

    Cool hoor Joey! Geniet er maar van! Je snapt natuurlijk dat we in het volgende reisverslag 10.000 selfies verwachten met die monniken. Enjoy your trip!

  • 20 Augustus 2014 - 16:52

    Opa En Oma :

    Joey bedankt voor je fantastische verslag van je verblijf in Hongkong. Ergens ben ik jaloers op je. Geniet er maar van en we zien uit naar meer verslagen. Groeten Oma en Opa.

  • 20 Augustus 2014 - 19:10

    Marlies:

    ohhhh, ziet er geweldig uit!!! Ben echt jaloers op je maar gun het je van harte.
    Je reisverslag is ook leuk om te lezen we leven met je mee, op naar de volgende..
    xxxx

  • 20 Augustus 2014 - 20:02

    Tessa :

    Super gaaf Joe!!!! Ziet er fantastisch uit daar. Geniet ervan! xxxxxx Tes

  • 21 Augustus 2014 - 12:02

    Ale:

    Wat prachtig joey. Ik ben erg benieuwd naar de widm foto's ;) Ik dacht dat het veel te veel tekst was, maar je schrijft geweldig. Ga zo door (:
    Ps. Met paul eens over de selfies :p

  • 22 Augustus 2014 - 13:13

    Kim:

    Super om je verslag te lezen Joey! Het klinkt allemaal erg geweldig wat er allemaal te zien is :). De foto's zijn ook echt heel koel! Heel veel plezier nog daar en ben ook benieuwd naar de foto's van de widm odprachten :)
    xx Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 16312

Voorgaande reizen:

28 November 2016 - 27 Juni 2017

Down Under

17 Augustus 2014 - 21 September 2014

The China Trip

Landen bezocht: