Xièxie Hangzhou, Zàijiàn - Reisverslag uit Hangzhou, China van Joey Stam - WaarBenJij.nu Xièxie Hangzhou, Zàijiàn - Reisverslag uit Hangzhou, China van Joey Stam - WaarBenJij.nu

Xièxie Hangzhou, Zàijiàn

Door: Joey Stam

Blijf op de hoogte en volg Joey

12 September 2014 | China, Hangzhou

Zo, dat was het alweer. Mijn 3 weken studeren in Hangzhou zijn voorbij. Het is echt ongelofelijk snel gegaan. Het lijkt pas gisteren dat we hier aankwamen en met de hele groep op de gang een avondmaaltijd zaten te eten. Maar voordat ik al te sentimenteel word, laat ik eerst de laatste drie dagen nog kort samenvatten.

Woensdag zijn we naar 2 ziekenhuizen geweest in de stad. In het eerste ziekenhuis werden we in groepjes opgedeeld van 4 personen, waarvan twee groepjes eerst naar Tui Na gingen kijken (een massagevorm die behoorlijk lijkt op fysiotherapie bij ons) en de andere twee groepen keken naar acupunctuur. De acupunctuursessie was in allerlei vormen. Er werden natuurlijk naalden in mensen gestoken, maar bij de ene werden er electroden aangesloten voor elektrische stroomstootjes, de andere kreeg blokjes eraan gehangen en deze kruidenblokjes werden aangestoken zodat ze gingen branden (nog nooit zulke tranende ogen gehad). Ook hebben we hier cupping gezien (met een vlam de lucht in een bolletje of koker verbranden en deze snel op de huid zetten, zodat het vacuüm trekt).
Bij de Tui Na hebben we allerlei patiënten gezien die deze vorm van massage ondergingen. Een baby'tje kreeg een behandeling omdat hij obstipatie had en deze techniek de stoelgang bevorderd, een meisje had waarschijnlijk last van Bechterew (een ziekte van de wervelkolom, zoek het even op op wikipedia) en een hernia en de pijn die zij hiervan had werd met de massage verlicht.
Na een verplichte fotosessie in het ziekenhuis gingen we na een lunch door naar het tweede ziekenhuis. Hier konden we een gezichtsmasker krijgen. Ik en nog twee anderen zagen dit niet zitten en zijn lekker mojito's gaan drinken. Verder die dag hebben we niet iets boeiends gedaan, we waren redelijk moe van de stages.

Donderdag gingen we terug naar het laatste ziekenhuis van de dag ervoor, waar we deze keer weer meeliepen met Tui Na doktoren (opgedeeld in groepjes). Dit was eerlijk gezegd niet heel interessant om bij te zijn, omdat je die artsen alleen maar ziet masseren, maar verder niet echt veel actie ondernomen wordt. Gelukkig werden we na de groepswissel bij artsen gezet die het wel zagen zitten om een viertal Westerlingen te masseren. Aangezien ik het niet zag zitten om mijn onderrug te laten masseren (wat behoorlijk hard gaat, het lijkt op een bindweefselmassage), omdat ik hier geen hernia wil krijgen, liet ik mijn schouders maar los masseren. En ik moet zeggen, ik denk dat ik dat vaker ga laten doen in Nederland, het is echt geweldig om je spieren zo ontspannen te voelen na zo'n massage, echt een aanrader.
Na een lunch zijn we later die middag naar een moderne kunstmuseum geweest. Als je me ergens echt verveeld mee krijgt, is dat het wel. Gelukkig duurde het niet heel erg lang, en waren we er na een uur alweer weg. Tijd om weer snel een wasje te draaien, voordat we weer door moesten.
's Avonds na het eten hebben we nog met zijn allen op de gang gezeten, want er moest nog een presentatie in elkaar gezet worden voor de volgende dag als afsluiter. En aangezien ik één van de vier mensen was die moest presenteren, was het best wel een dingetje van prioriteit. Gelukkig hebben we een goed staaltje teamwork laten zien, en was de presentatie binnen een uur helemaal af.

Vandaag moesten we dan om 9 uur aantreden. Iedereen had zijn of haar beste kleding aan (lees: ik in overhemd, de rest in een jurkje) en klaar voor de presentatie. Na een zeer leuke, en vlot verlopende presentatie, kregen we onze certificaten uitgereikt. Deze heb ik uiteraard bij me en kan in Nederland aanschouwd worden. Na hier een x aantal verplichte fotoshoots, was het hoogtijd om om te kleden, want het was bloedverziekend heet. Nadat we door de uni voor de laatste keer mee uit eten waren genomen, zat het hele avontuur er in Hangzhou alweer op.

Nu is de helft van ons (we waren in totaal met zijn 16en) al weg. Bijna iedereen gaat naar Shanghai, dus een groot deel van ons kan ik nog tegenkomen. Morgen ben ik zelf de laatste die de uni verlaat met de trein van 12:01 richting Shanghai. Gelukkig ga ik vanaf Shanghai wel met de twee dames die ik in Hong Kong tegenkwam verder door Shanghai en Beijing, dus ik ben niet meer alleen.

Zoals ik al zei, het is heel raar dat het zo snel is gegaan. Het lijk gisteren dat we hier binnenkwamen, en het zit er nu alweer op. Ik heb hier heel veel gezien en heel veel geleerd, maar ik moet zeggen dat ik er wel aan toe ben om weer naar een andere stad te gaan. Dus, Hangzhou, bedankt voor alles. Ik heb genoten en ik kom hier zeker nog een keertje terug. Dus tot ziens! En op naar Shanghai!!

  • 12 September 2014 - 19:58

    Corinal:

    Dr. Bibber, je gaat toch niet alleen in je overhemd een presentatie geven? Dressed to impress, heet dat! Leuk verslag weer. Fijne laatste week nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 16339

Voorgaande reizen:

28 November 2016 - 27 Juni 2017

Down Under

17 Augustus 2014 - 21 September 2014

The China Trip

Landen bezocht: