Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Joey Stam - WaarBenJij.nu Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Joey Stam - WaarBenJij.nu

Melbourne

Blijf op de hoogte en volg Joey

20 Juni 2017 | Australië, Melbourne

Op het vliegveld bij Uluru aangekomen moesten we weer inchecken. En deze keer was de zware koffer wel een probleem. Mijn kleine koffertje -wat eigenlijk handbagage was- moest ook ingecheckt worden, anders moesten we bijbetalen. Vreemd, want in Sydney was het geen probleem en we vlogen met dezelfde maatschappij.

Anyway, nog behoorlijk onder de indruk van de afgelopen dagen, gingen we weer het vliegtuig in. Op naar Melbourne, de op-Sydney-na grootste stad van Australië met 4.5 miljoen inwoners. Met een kleine 2.5 uur vliegen waren we dan in Melbourne.
En wat een verschil is het met Uluru. Niet alleen ben je weer terug in een betonnen jungle, maar de temperatuur was ook wat minder.
We gingen van 21 graden naar 12 graden. Behoorlijk koud.

Na een taxirit met een chauffeur die -volgens Marieke die achter hem zat -af en toe in slaap viel, waren we bij ons hotel. En wat een mooi hotel hadden we.
De kamers waren misschien wel klein en we hadden een stapelbed (dibs op het bovenste bed), maar de rest was helemaal perfect met gratis ontbijt.
De rest van de middag hadden we niet veel fut meer over om nog wat te ondernemen, dus na de koffer uitgepakt te hebben en wat gechilled te hebben, zijn we wat gaan eten bij een pizzaria in de buurt en zijn we vroeg gaan slapen.

De volgende dag hadden we er wel zin in en zijn we de stad ingegaan. Eerst lopend naar de botanische tuin gegaan.
En net als de meeste botanische tuinen, was deze behoorlijk mooi. Het unieke karakter van deze tuin was dat je boven de bomen de wolkenkrabbers van het centrum kon zien. Een mooi mengelmoesje van de twee werelden in die stad.
Na de tuin zijn we naar het stadium gelopen waar The Australian Open wordt gehouden elke Januari, maar helaas gaven ze er geen tour en kon je er ook niet in. Een beetje jammer, zeker voor onze tennisgekkie Marieke.
Op weg naar het stadscentrum kwamen we langs een fietsenstalling waar je fietsen kon huren voor makkelijker transport door de stad. Als echte Hollanders konden we dit niet laten gaan en dus zaten we nog geen 10 minuten later op de fiets.
Na lekker crossen door de stad zijn we op een terrasje wat gaan eten en daarna het centrum ingegaan. En wat is Melbourne een compleet andere stad dan Sydney.
Het ene moment hadden we het idee dat we in Londen liepen (vanwege de parkjes), het volgende moment dacht ik dat ik in Den Haag was (vanwege de tramlijnen die boven de weg hingen), en weer een ander moment leek het weer op Parijs.
Jammer genoeg was het wat regenachtig, maar nog wel nieuwe schoenen kunnen scoren.

De derde dag zijn we weer de stad ingegaan. De eerste stop was de Queen Victoria Market, de grootste open lucht markt van het Zuiderlijk Halfrond.
En wat hebben ze er een hoop. Menig Bazaar-bezoeker in Turkije zou er zijn hart kunnen ophalen (behalve het afdingen dan).
Na een lunch en genoeg van de markt gezien te hebben zijn we richten de Docklands gegaan en zijn in The Melbourne Star gegaan. Een kopie van The London Eye met fantastisch uitzicht over de stad en de baai waar het aan gelegen is.

De vierde dag, de zaterdag, hadden we vrij weinig puf om iets te doen. Sinds Marieke in Australië is aangekomen waren we alleen maar op pad geweest, en er moest ook een was gedaan worden. Dus een mooi moment voor een wasdagje.
De dag erna zijn we wel weer op pad geweest. Deze keer naar het noordelijk deel van de stad met een groot park. Na hier wat rond gelopen te hebben, en wat trouw-fotoshoots en graduation-shoots gezien te hebben, zijn we een heel oud trammetje ingestapt die rondreed door het centrum.
De tocht met de tram was even goed, zodat we nog konden bepalen waar we nog naartoe wilden gaan voor die dag. Uiteindelijk is het het stadscentrum geworden en moesten we die avond vroeg naar bed voor de volgende dag.

De maandag, om 6u ging de wekker. Waarom? We hadden een Great Ocean Road-tour geboekt. De Great Ocean Road is een weg aangelegd na de Eerste Wereldoorlog ten westen van Melbourne. Deze weg verbindt alle kleine vissersdorpjes met elkaar en leidt naar allerlei geweldige uitzichtspunten en mogelijkheden om wildlife te spotten.
We werden rond 6.50 uur opgehaald door onze gids van de dag, Toby, een typische Australiër met het geweldige Australische accent. Hebben Marieke en ik nog de hele dag lol om gehad om verschillende redenen.
Wat hebben we zoal gezien onderweg? Wilde dieren uiteraard. Van inheemse vogels tot wilde koala's.
Maar ook geweldige uitzichtsfoto's bij The 12 Apostles (wat er in werkelijkheid maar 9 waren en 3 zijn er inmiddels gesneuveld), en fantastische landschappen die soms deden denken aan Nederland....totdat er een heuvel kwam dan. De foto's hebben jullie al voorbij kunnen zien komen op facebook.

Na deze zes dagen was onze tijd in Melbourne helaas alweer voorbij en stond onze volgende bestemming alweer te wachten: Adelaide.