Ni hao, wo shi hélánrén. - Reisverslag uit Hangzhou, China van Joey Stam - WaarBenJij.nu Ni hao, wo shi hélánrén. - Reisverslag uit Hangzhou, China van Joey Stam - WaarBenJij.nu

Ni hao, wo shi hélánrén.

Blijf op de hoogte en volg Joey

29 Augustus 2014 | China, Hangzhou

En hallo China! De eerste studieweek zit er alweer op. Het gaat echt best snel hier en de week is voorbij gevlogen. Ik zal maar weer gewoon van dag tot dag (kort) vertellen wat er gebeurd is.

Zondag kwam ik hier dus aan in China. Na een zeer comfortabele vlucht vanuit Hong Kong van 2 uur was ik dan in Hangzhou. En gelijk begon de taalbarrière een probleem te vormen. Ik had met Daniëlle en Tamina in hun hotel afgesproken en had van hun het adres (in het Chinees) gekregen. Dus ik een taxi zoeken, uiteindelijk gevonden. Na het probleem van mijn koffer (mijn koffer paste niet in de kofferbak, dus bleef de kofferbak half open), moest ik 40 minuten in de taxi zitten. Gelukkig was ik in één keer goed en heb ik de hele middag bij de dames gezeten. 's Avonds moesten we alleen, met onze koffer, met de metro naar het treinstation, waar we opgehaald zouden worden. En dát was me een onderneming, eerst met onze koffer in de rij voor een kaartje, wat echt facking chaotisch was, toen de metro in, wat alles behalve normaal ging. En als laatste moesten we op het station tussen honderden Chinezen onze groep vinden. Uiteindelijk is het wel gelukt maar het duurde even.

Maandag. Weer vroeg op, want vandaag was onze eerste collegedag. Na een welkomstpraatje van de decaan en de mensen die alles geregeld hadden, kregen we een rondleiding over de campus. Zo kregen we te zien waar het Wi-Fi signaal het beste is (heel handig), waar het winkeltje op de campus is, de sportbaan, etc. Een best goede lunch later was het tijd voor het middagprogramma: Chinese les.
En mijn god, wat is deze taal moeilijk. Niet grammaticaal gezien, aangezien het Chinees geen grammatica heeft. Maar de uitspraak is wel enorm lastig. Elke manier waarop je een woord zegt heeft weer een andere betekenis. De docent die we hebben spreekt niet heel goed Engels, dus zegt veel in het Chinees. Gelukkig hebben we een meisje tussen ons zitten, Cindy (waar ik ook mijn kamer mee deel), die Chinees spreekt en dus altijd onze tolk is. Na dit enerverende dagje hebben we nog wat gegeten in de buurt en was het behoorlijk vroeg dat ik op bed lag.

Dinsdag was een redelijk relaxte dag. 's Ochtends de basis van Traditional Chinese Medicine gehad, en 's middags TaiQi (of in het Westers: Thai Chi), waarbij ik soms best het idee had voor lul te staan. 's Avonds zijn we met de hele groep (16 mensen) uit eten gegaan, wat super gezellig was. Jammer genoeg begon het 's avonds kei- maar dan ook keihard te regenen en kwam je zonder paraplu echt verzopen terug. Dus ik ben nu in het bezit van een parapluutje. Toen ik terug kwam (ik met drie anderen iets later dan de rest) hebben we op de gang nog een potje zitten weerwolven (een enorm leuk spel).

Woensdag hadden we ook een redelijk chille dag. 's Ochtends kregen we de basis van acupunctuur uitgelegd en 's middags waren we vrij. En aangezien Hangzhou bekend staat (onder de Chinezen) vanwege het West Lake, zijn wij hier op onze vrije middag naartoe geweest. En de omgeving daar is echt supermooi. Ik heb ook heel veel foto's genomen, die ik later vandaag nog ga proberen hier op te zetten. 's Avonds daar ook gegeten en daarna naar Impression West Lake gezien: een Chinese mythe die op het water wordt uitgevoerd. Echt supermooi. Niet gek dat ik 's avonds helemaal kapot was en naar bed ben gegaan. Jammer genoeg kon dat niet, omdat we nog op de kamer met zijn vieren Zweeds pesten hebben gedaan en we om 2 uur pas doorhadden hoe laat het was.

Donderdag was een zware dag, mede vanwege de korte uurtjes die ik de nacht ervoor had geslapen. Na 's ochtends een les gehad te hebben over allerlei verschillende massagetechnieken en 's middags Traditionele Chinese Muziek gehoord en gezien te hebben was de dag alweer om. De traditionele muziekinstrumenten leken soms heel erg op onze Westerse instrumenten, maar maakten ze toch net een wat ander geluid. 's Avonds zijn we naar een marktplein hier dichtbij geweest (onze translator noemt de Engelse naam 'Garbage Street') en hebben we bij verschillende kraampjes van alles gekocht. Van inktvis op een stokje, tot varkensvlees, ijs en 'pannekoekjes'.

Vrijdag. Vanochtend hadden we weer Chinese les, en deze keer was het nét ietsjes moeilijker dan de vorige keer. Ik denk dat de taal hier echt niet mijn ding gaat worden, dus wordt de komende tijd nog behoorlijk goed survivallen, vertalen met een app die ik in Nederland gedownload heb en vooral wijzen en nadoen. Deze middag zijn we vrij (gelukkig) en wat we de rest van de dag gaan doen weet ik nog niet.

We hebben dus al genoeg gedaan de afgelopen week, maar er is nog genoeg te doen de komende tijd. Morgenochtend vroeg vertrekken we met de bus naar de Gele Bergen en daar blijven we dan tot zondagochtend. En aanstaande dinsdag worden we door de Universiteit mee uit eten genomen. Ik hoop alleen dat de Gele Bergen mij gaat lukken, aangezien ik sinds donderdag ongeveer 5 muggenbulten heb op mijn rechterenkel, en daardoor mijn enkel enorm is opgezet. Zodra ik de foto's geupload heb, kan je het zien, ik heb een foto ervan.

Genoeg te doen dus nog de komende tijd en ergens aankomende week maak ik weer een verslag. Xiéxié voor het lezen en zàijiàn!

  • 29 Augustus 2014 - 09:12

    Marco:

    Nou, je hoef je niet te vervelen. Onwijs veel indrukken doe je zo op aan de andere kant van de wereld.
    Geniet er maar van. Heel veel plezier op de Gele Bergen. Zeven toppen. Gaan jullie daar fietsen....hahahaha.
    Tot horens.

  • 29 Augustus 2014 - 10:07

    Opa:

    Joey bedankt voor het mooie verslag. Ik kan me voorstellen dat de reis en studie een ervaring is waar je nog jaren op zult terugkijken. Geniet er maar van en nog vele mooie dagen in China. Oma enOpa.



  • 29 Augustus 2014 - 20:32

    Corina Stam:

    Heeeee dr. Bibber, wat een geweldige ervaring moet dit zijn zeg!! Ik geniet van je verhalen en ik maak het niet eens echt mee. Hoe moet het dan wel niet voor jou zijn?! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Geniet met volle teugen en laat ons meegenieten. Heel veel plezier verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 16324

Voorgaande reizen:

28 November 2016 - 27 Juni 2017

Down Under

17 Augustus 2014 - 21 September 2014

The China Trip

Landen bezocht: