En we zijn over de helft! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Joey Stam - WaarBenJij.nu En we zijn over de helft! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Joey Stam - WaarBenJij.nu

En we zijn over de helft!

Door: Joey Stam

Blijf op de hoogte en volg Joey

10 September 2014 | China, Hangzhou

Wat de titel al zegt, ik ben over de helft. De tijd gaat hier ongelofelijk snel. Het lijkt nog maar eergisteren dat ik in Hong Kong was en nu heb ik nog maar een week over in Hangzhou. Laat ik maar gewoon de afgelopen week dag voor dag doornemen.

Maandag hadden we deel 2 van de basistheorie van de Traditionele Chinese Geneeskunst (TCM). Het is allemaal best interessant en ergens zit er wel een kern van waarheid in. Sommige connecties kennen wij ook al namelijk in de Westerse geneeskunde. En 's middags hadden we calligrafie les, oftewel, Chinese karakters tekenen! Hier hebben wel allemaal onze naam in Chinese karakters gekregen (zie de foto's!).

Dinsdag zijn we de dag begonnen met een vergelijking tussen de Westerse (Nederlandse) cultuur en de Chinese cultuur. Een behoorlijke eye-opener die we eigenlijk wel in de eerste week konden gebruiken. Beter laat dan nooit zullen we dan maar zeggen. Vervolgens zijn we met zijn allen in een busje gestapt, omdat we door de uni mee uit eten genomen werden. Na eerst onze docente Chinese taal opgehaald te hebben, zijn we naar een hotel gereden en hebben we traditionele gerechten gegeten (en nee, geen kat en hond). Na deze behoorlijk uitgebreide lunch zijn we nog naar het Hangzhou Local Dishes Museum geweest, wat een museum is over de geschiedenis van het ontstaan van de lokale gerechten is... een bliksembezoek van een half uur was hiervoor genoeg.

Woensdag was de dag van 'nergens zin in'. We begonnen de dag met een wandeling van 2 minuten door de stromende regen naar een ander gebouw voor onze kruidenkunde-les. We kamen aan in een lokaal met allerlei verschillende kruiden, er hing een zoete geur die voor de vroege morgen niet heel erg goed is, maar was behoorlijk interessant. Het middagprogramma bestond weer uit Taiji, waar ik totaal géén zin in had. Dus dat was er maar even doorheen bijten. 's Avonds zijn we nog met zijn allen uit eten geweest en hebben we met een deel van de groep nog een terrasje gepakt. Een klein deel hiervan is later nog gaan stappen, alleen dat heb ik voor deze avond maar even overgeslagen.

De donderdag bestond uit een vroeg lesje 'afvallen door acupunctuur'. De zoveelste les over obesitas en hoe je dit moet aanpakken, alleen dan nu voor het eerst door de ogen van de TCM. Na dit college snel allemaal ons collegegeld gepakt, want er moest betaald worden.
Omdat we deze middag vrij waren, was het plan eerst gemaakt om naar een winkelstraatje te gaan waar souvenirtjes gekocht konden worden, en daarna naar de Lei Feng pagode te gaan. Alleen zouden we de volgende dag daar in de buurt zijn, dus was dat niet heel slim om dan te doen, hebben we het schema omgegooid en werd de middag onverwacht een chill- en wasdagje. Ook niet verkeerd :)

Vrijdag zijn we er de hele dag op uitgetrokken. Eerst zijn we naar het huis geweest van een overleden lokale beroemdheid. Ik wist niet dat het mogelijk was, maar het huis bezat behoorlijk veel kamertjes (de oppervlakte bedroeg bijna een hectare) en zelfs een grote tuin met een kooikarper-vijver. En hoewel de drukte van de stad maar een halve meter verderop was, was het enorm stil in het huis. Na dit bezoekje zijn we naar Old Street gegaan, het straatje met winkeltjes en souvenirtjes waar we de dag ervoor eigenlijk naartoe wilden gaan. Het heeft een paar uurtjes gekost (en wat gesjok achter een groep meiden aan), maar ik ben wel ik 1x helemaal geslaagd met mijn souvenirtjes. Nog even een bliksembezoek aan de Lei Feng pagode en we probeerden weer terug te gaan naar de campus.
Jammer genoeg hadden we een klein taxi-probleem. Of we moesten 100 yuan betalen (wat veel te veel was), of de taxi's reden keihard door. Het heeft uiteindelijk een uur geduurd voordat we een taxi aan wisten te houden, alleen kon de helft maar hier in. De andere helft, waar ik toe behoorde, is uiteindelijk in de bus beland. It took a while, maar we zijn teruggekomen.

Na een al slopend dagprogramma, besloten we ook nog 's avonds uit te gaan. Een paar dames waren namelijk uit gegaan op woensdagavond en zijn die avond aan de praat geraakt met de eigenaar van de club. Hij nodigde ons allemaal uit om vrijdag te komen, heeft ons een VIP-treatment gegeven en best veel gratis drank gegeven. Na een gezellig avondje ben ik dan toch om half 4 op bed beland.

Zaterdag was een redelijk brak- en chill-dagje. Sowieso waren er mensen nog later terug op de campus dan dat ik was, maar we hadden ook geen verplichtingen of planningen voor de avond. Dus lekker kaarten met mensen, een beetje appen en skypen was een prima daginvulling.

Zondag zijn we met een groep naar de dierentuin geweest. En we hebben daar een kleine safaritocht gemaakt. De dierentuin was voor Nederlandse begrippen best klein en ook redelijk achterstallig. Ook was het er voor de dieren niet echt ideaal, waardoor ik eerder medelijden had met de dieren. Wel hadden ze daar een enorm schattige kleine panda (het rode kleine diertje wat tussen de foto's staat) en de reuzenpanda, china's mascotte. Na dit tripje nog even wat eten gehaald en weer 's middags bezweet en al terug op de campus. Een deel van de groep is weer uit gegaan, ik ben alleen vroeg mijn bedje ingedoken.

Gisteren was het ietsjes vroeger mijn bedje uit omdat we de hele dag op pad gingen. We zijn langs een traditionele apotheker geweest en hebben daar het dagelijks leven van een TCM-dokter gezien. Ook zijn we 's middags naar een ziekenhuis geweest. Dit ziekenhuis is een ziekenhuis waarin TCM en Westerse geneeskunde samen in huis zitten. Het valt alleen wel op dat er meer de nadruk ligt op TCM en de Westerse geneeskunde een beetje ergens tussengepropt zit (in tegenstelling tot onze Westerse ziekenhuizen). Ook hebben we acupunctuur in actie gezien, omdat één van ons een astma aanval kreeg (ik niet, no worries), er een arts langskwam, drukte op een punt op beide polsen en de astma aanval verdween als sneeuw voor de zon. Daarna kreeg het meisje gelijk een acupunctuur-kuur (geheel vrijwillig) en ze was verlost van de aanval. Heer freaky om TCM in actie te zien.

Omdat gisteren een ander meisje jarig was zijn we nog een drankje gaan doen en hebben we tot half 1 rondgehangen in een karaokebar. Geen zorgen, er zijn geen extra dove Chinezen. Ik heb mijn kaken op elkaar gehouden :)

En vandaag hadden we een excursie naar een fabriek waar kruiden, wortels en planten worden omgezet naar geneesmiddelen in de TCM. Na een kleine excursie in de omgeving van Hangzhou, waren we om half 4 alweer terug op de campus.

Zo, dit was even een snelle recap van wat er de afgelopen anderhalve week is gebeurd. Er staan me nog maar 3 dagen in Hangzhou te wachten en dan ga ik zaterdag alweer door naar Shanghai. Ik heb wel mijn planning lichtelijk aangepast. Ik blijf nu van zaterdag t/m woensdag in Shanghai (eerst alleen zondag) en ga woensdag door naar Beijing. Als ik er zo over nadenk duurt het niet heel lang meer. Daarom ga ik er nu nog maar extra hard van genieten :D

  • 10 September 2014 - 14:09

    Marco:

    Wederom een mooi verlag. Zou er eigenljk best wel bij willen zijn....
    groetjes

  • 10 September 2014 - 15:03

    Tessa:

    Leuk verslag weer Joe! Klinkt super gaaf allemaal. Xxx Tes

  • 10 September 2014 - 22:47

    Corina:

    Geweldig Joey! Kan niet alle foto's openen maar de foto's die ik wel heb kunnen zien zijn fantastisch. Prachtig hoor die zonsopgang! Inderdaad extra genieten, want de dagen vliegen om. Fijne tijd nog!

  • 11 September 2014 - 18:20

    Je Opa:

    Met veel interesse lees ik jouw verslagen en heb daar een beeld bij. Als je thuis bent zie graag je foto's. Nog veel plezier bij de rest van je reis en tot ziens. Oma enOpa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joey

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 16325

Voorgaande reizen:

28 November 2016 - 27 Juni 2017

Down Under

17 Augustus 2014 - 21 September 2014

The China Trip

Landen bezocht: