Brisbane & Airlie Beach - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Joey Stam - WaarBenJij.nu Brisbane & Airlie Beach - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Joey Stam - WaarBenJij.nu

Brisbane & Airlie Beach

Blijf op de hoogte en volg Joey

18 Februari 2017 | Australië, Brisbane

Dagdag lieve mensen,

Een weekje later dan gepland, maar hier is dan eindelijk mijn verslagje over Brisbane en Airlie Beach.

Zaterdagavond, 9u 's avonds en ik ben in Brisbane. Het eerste verschil tussen Sydney en Brisbane valt al gelijk op. In de staat Queensland (waar Brisbane in ligt), doen ze niet aan zomertijd. In New South Wales (waar Sydney ligt) doen ze wel aan zomertijd. Resultaat: 1u tijdsverschil. Beetje vreemd, maar manageable. Met de trein van het vliegveld naar het centrum van de stad. En daar aangekomen, gelijk verschil nummer 2: flink wat meer heuvels!. Gelukkig had ik alleen mijn kleine koffer bij me en niet mijn super-duper-grote bakbeest van een koffer. Van het station naar mijn hotel gegaan en snel gaan slapen.
Over mijn hotelkamer daar. Dikke prima! Het was een smal kamertje met een tweepersoonsbed (wat ik best wel gemist heb na 4 weken een 1p bed in Dordrecht en inmiddels 7 weken een 1p bed in Sydney), een klein bureau en een privé badkamer. Héérlijk!

De rest van de dagen in Brisbane voornamelijk naar het ARVO congres geweest. Het eerste congres ooit in mijn leven. En ik moet zeggen, het is best wel een ervaring. Je kunt je dag volledig naar eigen inzicht indelen. Wil ik een ochtendsessie bijwonen over glaucoom (verhoogde oogdruk) of over corneatransplantatie (hoornvliestransplantatie)? Of toch liever naar een paper-session gaan en kijken waar het wetenschappelijk onderzoek nu staat. Erg interessant en ook verschillende mensen leren kennen. De meesten kwamen ook uit Sydney en leerde ik via mijn collega's uit het lab kennen, maar ook aan de praat geraakt met een Amerikaan en Australiërs uit Melbourne en Perth.

Tijdens deze lezingen was het ook prima als je een dagdeel er tussenuit kneep. Wat ik dan ook een aantal keer heb gedaan om meer van Brisbane zelf te zien. En Brisbane en Sydney zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Zoals al eerder gezegd, Brisbane heeft veel meer hoogteverschillen dan Sydney (Sydney is redelijk vlak), maar ook de sfeer die in de stad hangt is heel anders. Aan Sydney merk je dat het voor veel internationals (zoals ik) de eerste kennismaking is met Australië. Brisbane daarentegen heeft een iets meer zakelijk karakter.
Een ander verschil is dat dwars door Brisbane the Brisbane River loopt. En op deze rivier heeft de gemeente besloten meerdere ferry-services uit te stallen. En omdat mijn hotel óf 35 minuten lopen was, óf een kwartier met de ferry, was ik elke dag 2x op de ferry te vinden. Vooral 's avonds leverde dat enorm mooie foto's op.
Een laatste verschil met Sydney is de ligging tov de oceaan. Doordat Sydney gebouwd is tegen de oceaan aan, heeft de stad meerdere stranden. Brisbane is iets meer landinwaarts gebouwd. Het ligt nog steeds wel aan de oceaan, maar dit zijn maar een paar suburbs. Als oplossing hiervoor? Een fake-beach aan de rivier. En laat dat strand nou ongeveer 5 minuten lopen verwijderd zijn van de conferentiehal. Heel vervelend.....

Na 4 dagen van congressen en lezingen en nepstranden, werd het voor mij tijd om naar bestemming 2 van mijn reis te gaan. En net op tijd ook, want precies op die dag begon het te regenen in Brisbane. Dus het vliegtuig gepakt naar Poserpine Airport en met de bus naar Airlie Beach.

Airlie Beach, een rustig kustdorpje gelegen aan het centrum van The Great Barrier Reef. En aan de horizon: The Whitsunday Islands. Door ontdekkingsreiziger James Cook vernoemd naar de dag dat hij de eilanden ontdekte: Pasen. Helaas had hij geen rekening gehouden met de internationale tijdsgrens en moeten de eilanden eigenlijk The Whitmonday Islands heten, maar ach klein detail.

Zoals jullie op de panorama-foto kunnen zien die ik een week geleden op facebook heb gezet, de kust is er bij schemering al enorm mooi. De rotswanden, de oceaan die op het strand kruipt en de volle maan boven het water, palmboompjes erbij, de nachtelijke temperaturen van ongeveer 24 graden. Gewoon een klein paradijsje. Lang kon ik er niet van genieten, want ik moest de volgende dag alweer om half 7 bij de haven zijn voor mijn daytrip langs de Whitsunday islands.

De daytrip. Zoals gezegd, om half 7 bij de haven zijn. Dus, om ruim de tijd te nemen: half 6 de wekker. Wat doet Joey: 6u opstaan. Shit! Snel gedoucht, aangekleed, fles water in mijn tas gedonderd, handdoek mee, zonnebrand mee (!!!), zonnebril op mijn neus, mijn thongs aan (Nee, niet mijn string, het is Aussie-slang voor slippers) en lopen naar de haven. Gelukkig had ik de avond ervoor hetzelfde stuk al gelopen en wist ik hoe lang ik de tijd had. Beetje jammer alleen dat ik al over de helft was toen ik erachter kwam dat ik mijn portemonnee was vergeten. Gelukkig zat de lunch en het drinken bij de prijs inbegrepen.

7u eindelijk boarden. En dan vaar je langs allerlei eilanden met hagelwitte stranden op een azuurblauwe oceaan. Eerste stop: daydream island. En ik kan je vertellen, als je op dat eiland wakker wordt (want er is een hotel gevestigd op dat eiland), dan heb je het idee dat je aan het dromen bent, zo'n mooi uitzicht. Nadat we hier wat mensen hebben opgehaald doorgevaren naar Hamilton Island, waar nog meer resorts gevestigd zijn. Nadat de boot volledig volgeladen zat met passagiers, vaarde de boot naar Whitehaven beach. En dit strand.....wauw! Ik heb er foto's van (die ik deze keer ook echt ga plaatsen), maar wauw. Lang kon ik er niet van genieten, want ik had een snorkel-sessie geboekt bij mijn trip. Dus iedereen van mijn groepje in een speedboat en naar een kleiner strandje gevaren. En, I shit you not, het is ongelofelijk, maar ik was NIET de enige Nederlander. Het lijkt wel alsof wij NL'ers echt overal ter wereld zijn.

Anyway, op het kleine strand aangekomen wat meer foto's genomen (want echt, deze stranden), een stinger suit aangetrokken en even snel een snorkelinstructie gekregen. En nu hoor ik jullie denken, wat is in godsnaam een stinger suit? Een stingersuit is een soort wetsuit die je beschermt tegen stingrays (even snel vertaald, een pijlstaartrog). Die lieve roggen zwemmen daar namelijk rond en om ervoor te zorgen dat je niet eindigd zoals Steve Irwin, wordt je aangeraden een stingersuit te dragen als je in zee gaat. Dikke prima, doen we! Alleen.....tegen de tijd dat je dat pak aan hebt, zitten sommigen lichaamsdelen een beetje bekneld. Zo'n pak zit ook redelijk strak om je lichaam heen, dus je wordt er ERG zelfbewust van. Maar dat is nog niet het ergste. Nee, dat is dat verrekte ding weer uitkrijgen. Ik ben het aantal keer dat ik in zee ben gevallen terwijl ik dat pak uit probeerde te trekken kwijtgeraakt.

Na dit leuke avontuur op zijn Aussie's op Whitehaven beach de Barbie aangezet en rond 4 uur weer terug naar Airlie Beach terug gevaren.

En dat was zo'n beetje wat ik in één week heb meegemaakt buiten Sydney. Het is een behoorlijk lang verslag geworden. Dus chapeau als je het hele verhaal tot het einde hebt gelezen. Over de afgelopen week kan ik heel kort zijn. Ik heb bij terugkomst in Sydney een klein virusje opgelopen in mijn keel. Niets ernstigs, gewoon de normale verkoudheid. Alleen slaat hij deze keer ook op mijn huid, waardoor ik een gigantische uitslag over heel mijn lichaam heb. Gelukkig is hij nu minder aan het worden, maar leuk was anders.

Nu sluit ik dit verslag toch echt af. Ik geloof, met al mijn verhalen van China erbij, dat dit mijn langste verslag ooit is. Dus om hem niet nog langer te maken, zal ik alleen nog de foto's van Brisbane en Airlie Beach plaatsen. Bedankt voor het lezen en er komt een nieuw verslag vrij snel!

  • 18 Februari 2017 - 20:11

    Gé Doodeman:

    Bedankt voor het mooie verhaal. Ik kan mij voorstellen dat het een en avontuurlijke reis was.
    Mijn vriend Frits Verweel komt vandaag terug van een week in Melbourne bij zijn zuster.
    Frits was op het dinertje van mijn 80ste verjaardag.
    Ik kijk uit naar de foto's
    Groeten van je Oma en Opa

  • 19 Februari 2017 - 00:57

    Ronald Van Den Hurk:

    Super leuk om te lezen Joey.Ene hele leuke en leerzame tijd nog toegewenst Joey.
    groet Ronald

  • 20 Februari 2017 - 09:43

    Corina:

    Wauw!! Wat een avontuur..... Kan mij niet lang genoeg zijn die verhalen van jou. Leuk om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Joey

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 16305

Voorgaande reizen:

28 November 2016 - 27 Juni 2017

Down Under

17 Augustus 2014 - 21 September 2014

The China Trip

Landen bezocht: