It's been a while - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joey Stam - WaarBenJij.nu It's been a while - Reisverslag uit Sydney, Australië van Joey Stam - WaarBenJij.nu

It's been a while

Blijf op de hoogte en volg Joey

04 Juni 2017 | Australië, Sydney

Het is alweer even een tijdje geleden dat ik een verslag heb getypt. Reden waarom het zo lang geduurd heeft voordat ik weer een nieuwe gemaakt heb? Er is gewoon simpelweg niet zo heel veel spannends gebeurd.

Laat ik eerst beginnen met mijn stage. Het onderwerp is volledig veranderd. Eerst zou ik me focussen op de pigmentcellen achterin het oog en zou ik gaan bekijken hoe deze cellen zich zouden gedragen als ze in een omgeving zaten die lijkt op een kanker-achtige omgeving. Maar, zoals ik in een eerder verslag verteld heb, deze cellen zijn helaas dood gegaan toen we met zijn allen voor een conferentie in Brisbane zaten.
Dus hebben we een alternatief moeten bedenken voor mijn stage (omdat deze cellen best wel schaars zijn). Wat ik nu heb gedaan lijkt in zekere zin wel op wat ik zou doen.

In plaats van de pigmentcellen achterin het oog, heb ik me nu beziggehouden met de pigmentcellen in de iris. Deze zijn goed te zien door moedervlekken in de iris (ja, ook in de iris kunnen moedervlekken voorkomen). Door deze stukjes uit het geheel te snijden, te fixeren en in flinterdunne stukjes te snijden (7 micrometer dik, dus dat is 1/1000e van een millimeter) en op een microscoopglaasje te leggen.
Deze stukjes weefsel heb ik met verschillende soorten kleuringen gekleurd en afbeeldingen gemaakt om te bekijken. Ter vergelijking hebben we willekeurige andere irissen gepakt. Wat ik nu ga doen is kijken of de irissen met moedervlek meer witte bloedcellen bevatten (wat een teken kan zijn van kanker) dan de normale situatie.

Een hele uitleg die ik helaas via deze weg niet makkelijker kan uitleggen, maar graag voor de geïnteresseerden verder uitleg als ik weer terugben.

En nu? Mijn stage heb ik inmiddels afgerond. Tenminste, de meeste foto's heb ik binnen (op een paar overzichtsfoto's na). Alleen het tellen moet nog gedaan worden, de statistieken moeten er nog op losgelaten worden, en het verslag moet geschreven worden. Oftewel, bij thuiskomst worden dat 2-3 weken opsluiten in de bibliotheek.

Verder nu het leuke gedeelte. In de laatste maanden heb ik wat ondernemingen betreft niet heel veel interessants gedaan. Vrij veel in het lab bezig geweest en het weer is de laatste tijd ook best wel afgekoeld (in tegenstelling tot het weer in Nederland).

Maar, gisteren is Marieke hier aangekomen en hebben we de laatste twee dagen wat highlights gezien van Sydney. Vandaag hebben we allebei de koffers ingepakt, want we gaan morgen beginnen aan onze cityhop door Zuid-Oost Australië (één koffer om mee te nemen, ééntje blijft bij een oud-kamergenootje achter). Welke steden gaan we allemaal aandoen? In de volgende volgorde:

5 juni: Ayers Rock
7 juni: Melbourne
13 juni: Adelaide
17 juni: Brisbane
22 juni: Sydney

Na de rondreis moet ik alleen nog een kleine presentatie geven in het lab waar ik de laatste maanden gewerkt heb en dan zit het hele avontuur er alweer op. Het is echt waar wat ze zeggen, de tijd vliegt als je het naar je zin hebt!

  • 07 Juni 2017 - 11:31

    MArco:

    Toch een mooi verhaal hoor en interessant. Geniet nog van de komende weken...maar wat ons betreft kan de tijd niet snel genoeg gaan om je weet in het egie te zien. Groetjes Paps. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Joey

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 16307

Voorgaande reizen:

28 November 2016 - 27 Juni 2017

Down Under

17 Augustus 2014 - 21 September 2014

The China Trip

Landen bezocht: